Zespół cyrkowy Recirquel Company Budapest wystąpi w Łodzi

sztuka cyrkowa w łodzi
Węgierska produkcja „Nagi Klaun” („The Naked Clown”) to zaproszenie widzów w niezwykłą wędrówkę do wyimaginowanych krain, gdzie znikają powłoki skrywające rzeczywistość | fot.: infoWire

Co kryje się za malowaną, wiecznie uśmiechniętą maską klauna? Spektakl „Nagi Klaun” przekracza granice sztuki cyrkowej, łącząc taniec, teatr i muzykę. Nikogo nie pozostawia obojętnym: zaskakuje i szokuje, bawi i zachwyca, zadziwia i wzrusza. Trzeba go zobaczyć i doświadczyć samemu! 21 listopada w Teatrze Wielkim w Łodzi odbędzie się jedyny w Polsce pokaz Recirquel Company Budapest.

Węgierska produkcja „Nagi Klaun” („The Naked Clown”) to zaproszenie widzów w niezwykłą wędrówkę do wyimaginowanych krain, gdzie znikają powłoki skrywające rzeczywistość. Przewodnikami w tej spektakularnej podróży, której towarzyszy muzyka na żywo i tancerze, są akrobaci współczesnego zespołu cyrkowego Recirquel Company Budapest. Do współpracy przy tworzeniu „Nagiego Klauna” grupa zaprosiła pięcioro tancerzy i czworo artystów trampoliny. Kompozycje muzyczne zostały nagrane z udziałem orkiestry symfonicznej.

Od chwili powstania pięć lat temu Recirquel Company Budapest pod kierownictwem założyciela i dyrektora artystycznego Bence’a Vágiego wielokrotnie występował gościnnie na Węgrzech oraz na całym świecie. Celem Vágiego było stworzenie unikalnych środków artystycznych, za pomocą których mógłby oddać dziedzictwo kulturowe Europy Centralnej i które zacierałyby granice między teatrem, tańcem i cyrkiem, a następnie upowszechnienie tego nowego gatunku współczesnego cyrku na świecie.

Bence Vági trafił na scenę dzięki tańcowi. W młodym wieku był członkiem pionierskiego zespołu tanecznego prowadzonego przez sławnego węgierskiego choreografa i tancerza Endre Jeszenszky’iego. Dzięki mistrzowi Bence poznał nie tylko balet rosyjski, ale także nowy język nowoczesnego tańca węgierskiego wczesnych lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku.

Zamiłowanie do tańca i teatru oraz chęć zdobywania wiedzy i umiejętności zawiodły go do jednej z najlepszych brytyjskich szkół teatralnych, której założycielem i patronem jest Sir Paul McCartney. Studiując taniec na brytyjskiej uczelni, zainteresował się także innymi elementami teatru takimi, jak reżyseria światła czy scenografia. Fascynacja twórczością amerykańskiego choreografa Boba Fosse’a sprawiła, że zainteresował się kabaretem i variétés lat dwudziestych i trzydziestych dwudziestego wieku. W późniejszym czasie w wielu jego spektaklach właśnie te gatunki stały się wiodącymi formami artystycznymi, dzięki którym udało mu się zacierać granicę pomiędzy wykonawcami i publicznością. Po ukończeniu studiów na kierunku choreografii i reżyserii w Liverpool Institute for Performing Arts tworzył niezależne produkcje w Wielkiej Brytanii, Portugalii i Belgii, zanim ostatecznie osiadł na Węgrzech.

Pytany, dlaczego wybrał cyrk, odpowiada – „To chyba te wszystkie weekendy, które z dziadkiem spędzałem w cyrku”. W 2012 roku Bence Vági zaprosił 11 młodych i utalentowanych akrobatów z Węgierskiej Szkoły Sztuki Cyrkowej do stworzenia przedstawienia z okazji 20. jubileuszu Sziget Festival.

Po sukcesie tego pierwszego spektaklu młody zespół zdobył uznanie publiczności i został zaproszony przez Pałac Sztuk w Budapeszcie (Müpa) i Budapesztański Festiwal Wiosenny do zrealizowania współczesnej produkcji cyrkowej, która mogłaby zostać zaprezentowana na scenie teatralnej. Po spektaklu „Nocny cyrk” powstały kolejne udane produkcje – „Nagi klaun” (premiera podczas Budapesztańskiego Festiwalu Wiosennego w 2014 roku), „Paris de Nuit” (premiera jesienią tego samego roku), „Non Solus” (premiera na Budapesztańskim Festiwalu Jesiennym w 2015 roku) i wreszcie „Adieu!” (2017).

Od chwili premiery pierwszego współczesnego przedstawienia cyrkowego do dziś wszystkie pięć produkcji zespołu Recirquel pozostaje w repertuarze Müpa. Każda z nich z nich jest grana zawsze przy pełnej widowni. W ramach międzynarodowych występów gościnnych zespół Recirquel prezentował swoje przedstawienia w wielu prestiżowych miejscach takich jak: Opera w Tel-Awiwie, Palais des Festival et des Congrès w Cannes czy na Festival Iberoamericano de Teatro de Bogotá w Kolumbii.

Jedyny w Polsce pokaz „Nagiego Klauna” Recirquel Company Budapest odbędzie się już 21 listopada w Teatrze Wielkim w Łodzi. Bilety na spektakl do nabycia w kasach Teatru Wielkiego w Łodzi oraz stronach: www.operalodz.com lub www.bilety24.pl. Kasy Teatru czynne od poniedziałku do soboty: 12:00 – 19:00, niedziele i święta (gdy grane jest przedstawienie): 15:00 – 19:00, tel. 42 633 77 77. Zamówienia grupowe: Biuro Obsługi Widza, czynne od poniedziałku do piątku: 8:00‑16:00, tel. 42 633 31 86.


dostarczył: infoWire