Jak napisać i wydać własną książkę?

książki widok z góry
Jedną z rzeczy szczególnych, które charakteryzują rodzaj ludzki, jest potrzeba tworzenia. Potrzeba ta może wynikać z odmiennych pobudek i znajdować ujście w różnych formach realizacji. Popularnym przykładem tego zjawiska jest chęć napisania własnej książki | fot.: stock.adobe.com

Wiele osób marzy o tym, aby napisać własną książkę, która zainteresuje szerokie grono czytelników. Ale pragnieniu temu często towarzyszą różne dylematy – nie tylko związane z procesem twórczym. Gdy bowiem dzieło jest już gotowe, rodzi się pytanie: co zrobić, aby znalazło się ono na półkach sklepowych? Z odpowiedzią śpieszą współcześni wydawcy, oferujący zarówno profesjonalizm, jak i ciekawe rozwiązania, służące nadaniu naszej książce finalnego, atrakcyjnego kształtu.

Zabieramy się do dzieła – o czym należy pamiętać?

Jedną z rzeczy szczególnych, które charakteryzują rodzaj ludzki, jest potrzeba tworzenia. Potrzeba ta może wynikać z odmiennych pobudek i znajdować ujście w różnych formach realizacji. Popularnym przykładem tego zjawiska jest chęć napisania własnej książki. Jak wynika z różnych badań, zdecydowana większość polskiego społeczeństwa ma w planach to zadanie. Dlaczego więc wspomniana potrzeba rzadko kończy się osiągnięciem zamierzonego celu?

Powodów jest wiele, ale jeden z nich jest dość oczywisty: sporo osób nie za bardzo wie, jak zabrać się za pisanie książki.  Warto więc pamiętać o podstawowych kwestiach, istotnych dla późniejszego procesu twórczego. Przede wszystkim musimy dokładnie zdać sobie sprawę, co chcemy napisać, dla kogo i w jakim celu. Dużo późniejszych błędów i trudności – począwszy od problemów z weną, a skończywszy na nieścisłościach czy niezadowoleniu z uzyskanych efektów – bierze się ze zbyt lekkiego potraktowania tych kwestii.

Główne założenia (w zakresie pracy, a także komunikacji z czytelnikiem, doboru formy, środków stylistycznych czy dodatkowych rozwiązań, jak np. zastosowanie ilustracji) okażą się inne w przypadku powieści, tomiku poezji, poradnika czy książki kucharskiej. W każdej z takich sytuacji znajomość swego „modelowego czytelnika”, rozumienie reguł, jakimi rządzi się dany gatunek twórczości oraz jasność celu, do którego się zmierza, zadecydują o końcowym rezultacie – także wydawniczym i sprzedażowym.

Należy też pamiętać, że dobra książka wymaga wytrwałości oraz nakładów pracy i czasu – musi mieć przestrzeń do tego, by dojrzeć. Najpierw w głowie jako pomysł, później przy planowaniu pracy jako koncepcja, a następnie w trakcie pisania jako treść. Zwłaszcza jeśli chodzi o tworzenie powieści, która ma zainteresować czytelników, poruszyć ich – nie pozostawiać obojętnymi. Zatem pośpiech nie jest wskazany. W zamian warto poświęcić odpowiednią ilość czasu na zebranie potrzebnych informacji, materiałów, inspiracji i własnych pomysłów. Dobrym drogowskazem dla stworzenia książki mogą się stać także teorie i metody na temat pisania, opracowane przez specjalistów w tej dziedzinie – jak choćby popularna koncepcja płatka śniegu. Potrafią one znacząco pomóc w utrzymaniu porządku pracy nad przyszłą publikacją, aż do momentu „postawienia ostatniej kropki” i przejścia do kolejnego etapu, czyli procesu wydawniczego.

Czas na wydanie książki – z jakich możliwości warto skorzystać?

Wbrew pozorom, istnieją różne drogi do celu, jakim jest ujrzenie swojej książki na półce księgarni. Począwszy od samodzielnej realizacji wszystkich działań, wchodzących w zakres procesu wydawniczego, a skończywszy na udaniu się z tym do tradycyjnego, dużego wydawnictwa. Każda z tych dróg niesie za sobą jednak pewne ograniczenia.

Pierwszy przypadek jest kuszący o tyle, że wszystko zależy od naszych wyborów. Jednak decyzje te mogą się wiązać również z wyższymi kosztami. Ponadto, pamiętajmy, że proces wydawniczy jest dość złożony i składa się z wielu etapów, takich jak korekta i redakcja, skład, opracowanie graficzne czy wreszcie finalny druk, nie mówiąc już o późniejszej promocji i dystrybucji. Samodzielne, profesjonalne i skuteczne pokonanie tych etapów bywa nie lada wyzwaniem. W drugim przypadku musimy liczyć, że nasza książka wyróżni się spośród wielu innych zgłoszeń i spodoba się wydawcy do tego stopnia, że ten zechce w nią zainwestować. To zresztą w dużej mierze zależy od dobrego rozeznania na rynku i wyboru wydawnictwa o profilu zgodnym z naszą propozycją. Koszty ulegają zmniejszeniu, ale podobnie dzieje się z wynagrodzeniem dla pisarza. Ponadto, na drodze umowy z dużym wydawnictwem twórca książki zrzeka się praw autorskich, co ma znaczenie choćby w kwestii późniejszych wznowień tytułu, które zależą od decyzji wydawcy.

Jednak współcześnie istnieją też inne rozwiązania, zyskujące coraz większą popularność. I to nie tylko wśród debiutantów, choć faktycznie jest to dla nich ciekawa propozycja. Mowa o nowoczesnych wydawnictwach, takich jak Pan Wydawca, zajmujące się profesjonalną realizacją zróżnicowanych projektów i oferują atrakcyjne możliwości współpracy. Dzięki temu nie musimy się martwić, czy nasza książka wpisuje się w profil wydawniczy. Oprócz tego, zyskujemy wsparcie w wielu różnych aspektach, dotyczących nie tylko przygotowania publikacji, ale również jej dalszej, skutecznej promocji oraz dystrybucji.

Przede wszystkim jednak otrzymujemy szybką i dokładną wycenę usług, która będzie zależała ich zakresu, a także objętości książki (liczby znaków ze spacjami). Plan finansowy uwzględni również cenę jednego egzemplarza oraz przysługujący z niego przychód. Tego typu wydawnictwa oferują naprawdę dużo opcji, jak choćby w kwestii dystrybucji tytułu – np. istnieje możliwość wykonania książki w postaci e-booka. Warto też dodać, że zlecając realizację książki w takim miejscu, po wykonaniu ustalonych zadań odzyskujemy prawa autorskie do naszej twórczości. Dlatego wiele osób, szczególnie rozpoczynających swoją przygodę z pisarstwem, z sukcesem wydaje swoje książki właśnie za sprawą takich wydawnictw.


OLI