Klocki LEGO to prawdziwy fenomen – zabawki te cieszą się ogromną popularnością wśród chłopców i dziewczynek, a ich fani mogą spędzać wolny czas grając w gry, oglądający filmy czy czytając książki syngowane logo firmy, a także wyszaleć się w parkach rozrywki LEGOLAND. Skąd wzięła się tak duża popularność klocków? Przedstawiamy krótką historię firmy LEGO!
Z miłości do dzieci
W 1932 roku duński przedsiębiorca i stolarz Ole Christiansen żył z tworzenia drewnianych zabawek. To właśnie on wpadł na pomysł produkowania klocków, z których można składać bardziej zaawansowane zabawki. Pomysł szybko przyniósł duży sukces, a Duńczyk znacząco rozbudował swój niewielki warsztat i wymyślił nazwę dla swojej firmy – LEGO od duńskiego wyrażenia „leg godt”, czyli „graj dobrze”. Przez następne piętnaście lat klocki produkowano z drewna, a w 1947 roku syn założyciela firmy, Godfredt Christiansen, postanowił zainwestować w urządzenia do produkcji klocków z plastiku. Moment ten był kluczowy dla rozwoju firmy. W latach 50 LEGO zaczęło ekspansję na rynki międzynarodowe, a na początku lat 60 popyt na klocki stał się tak ogromny, że trzy duńskie fabryki firmy pracowały 24 godziny na dobę, a mimo to wciąż nie nadążały z realizacją zamówień.
Od sukcesu do widma bankructwa
Gdy firma zaczęła odnosić olbrzymie sukcesy, Christiansen postanowił kontynuować jej rozwój i zaczął inwestować w przedsięwzięcia poboczne takie jak parki rozrywki LEGOLAND czy właśnie sieci markowych sklepów LEGO. W międzyczasie postanowił także wycofać się z dystrybucji klocków w największych sieciach handlowych takich jak Walmart. Był to duży błąd – od końca lat 80 pomimo ciągle rosnącej sprzedaży firma zaczęła przynosić coraz większe straty, a na początku lat 90 stanęła na krawędzi bankructwa. Dopiero zatrudnienie profesjonalnych menadżerów, znacznie cięcie kosztów oraz rozpoczęcie produkcji licencjonowanych klocków LEGO Star Wars sprawiło, że LEGO stanęło na nogi i uniknęło finansowego upadku.
XXI wiek, czyli złoty okres firmy LEGO
Wraz z nadejściem XXI wieku problemy finansowe LEGO zniknęły, a firma zaczęła produkować klocki z coraz to nowych serii opartych na znanych markach. Ponadto zarząd LEGO dostrzegł, że również dziewczynki lubią bawić się klockami, dzięki czemu firma zaczęła tworzyć coraz więcej zestawów skrojonych pod ich gusta. Duże znaczenie miało także wykupienie przez firmę studia produkującego gry komputerowe, a także nawiązanie współpracy z Hollywood. Dzięki temu dzisiaj fani klocków mają do dyspozycji zarówno filmy pełnometrażowe, jak i wciągające seriale, komiksy oraz gry komputerowe czy mobilne osadzone w świecie LEGO. Co istotne, firma zachowała swój rodzinny charakter, a jej obecny właściciel, Kjled Christiansen, bardzo dba o aspekt społecznej odpowiedzialności swojego biznesu, dzięki czemu LEGO prowadzi liczne fundacje zajmujące się pomocą dzieciom na całym świecie.
Historia firmy LEGO pokazuje, że nawet olbrzymia korporacja może wciąż zachować rodzinny charakter i wcale nie musi kojarzyć się z czymś negatywnym. Klocki LEGO stały się już kulturowym symbolem, który jeszcze przez długie dekady będzie inspirował coraz to kolejne pokolenia dzieci.
TBO