Tworzysz rękodzieło, ale nie wiesz jak na tym zarobić? Tutaj znajdziesz odpowiedzi!

rękodzieło
Rozpoczynając swoją nową przygodę weź pod uwagę, że przedmioty ręcznie wytwarzane często cieszą się dobrą opinią | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Wiele osób potrafi robić naprawdę piękne rzeczy. Jeśli umiesz haftować, rysować, szyć, dziergać albo zajmujesz się innym rodzajem rękodzieła, to z pewnością chowasz je do szuflady lub rozdajesz bliskim. A gdyby tak rozpocząć własny biznes i zacząć na tym zarabiać? Wbrew pozorom nie jest to nic trudnego!

Rękodzieło a działalność gospodarcza

Już na początku musisz wiedzieć, że sprzedawanie rękodzieła nie wymaga zakładania działalności gospodarczej. Wręcz lepiej jest tego nie robić, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów. Zgodnie z prawem można sprzedawać rękodzieło bez konieczności zakładania działalności gospodarczej pod warunkiem, że dochód nie przekroczy 50% minimalnego wynagrodzenia miesięcznego. Czyli na przykład: jeśli aktualnie obowiązuje płaca minimalna na poziomie 3000 zł, to nie możesz sprzedać rękodzieła za więcej niż 1500 zł miesięcznie (brutto). Jedynym obowiązkiem, którego należy przestrzegać, jest odprowadzanie podatku od dokonanej sprzedaży. Nie trzeba z kolei płacić ZUS-u ani prowadzić księgowości. Warto jednak zapisywać co, kiedy i za ile się sprzedało (w zeszycie lub w Excelu).

Jak sprzedawać rękodzieło?

Przede wszystkim należy dokładnie zastanowić się nad tworzonymi przedmiotami, a ściślej mówiąc – nad grupą odbiorców, do której są kierowane. Nie warto próbować rywalizować z wielkimi sieciówkami i popularnymi na skalę światową markami. Zamiast tego znajdź miejsce, gdzie trafisz się do klienta, który może być zainteresowany zakupem Twojego rękodzieła. Na szczęście istnieje wiele możliwości pozwalających osiągnąć sukces.

Ręcznie robione przedmioty

Rozpoczynając swoją nową przygodę weź pod uwagę, że przedmioty ręcznie wytwarzane często cieszą się dobrą opinią. Warto chociażby wspomnieć o bombkach choinkowych – te robione ręcznie w Polsce wypełniają ogólnoświatowy rynek i deklasują masową produkcję z Chin. Tworząc rękodzieło można liczyć na sukces. Ważne, aby najpierw odnaleźć własny styl i wkładać serce w to, co się robi. Tym sposobem z pewnością odnajdziesz klientów. Chociaż na początku niewiele się o tym myśli, to najwięcej problemów może sprawić wycena stworzonych rzeczy. Zbyt niska kwota sprawi, że cały biznes przestanie być opłacalny, a zbyt mocno zawyżone ceny mogą odstraszyć potencjalnych klientów. Lepiej jednak trzymać się górnej granicy. Jak więc znaleźć złoty środek? Trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników: – koszt zużytych materiałów – zużycie narzędzi (o ile były używane) – czas poświęcony na stworzenie rękodzieła – zaangażowanie i kreatywność związane z każdym przedmiotem To wszystko przekłada się na wzrost wartości tworzonego rękodzieła. Nie wyceniaj swojej pracy na granicy opłacalności ani nie próbuj dostosować swoich cen do panującego rynku. Jeśli wykonane przedmioty są wysokiej jakości, to z pewnością znajdą odbiorcę. Wszędzie można spotkać ludzi, którzy z chęcią zapłacą nieco więcej, aby tylko kupić Twoje wyroby.

Sposoby na sprzedawanie rękodzieła

Kiedy wszystko już przygotujesz i zaplanujesz, a wyroby będą czekać na rozpoczęcie swojej wędrówki, pozostaje tylko jedna kwestia: gdzie sprzedawać rękodzieło? Istnieją dwie drogi, które można obrać: – sprzedaż internetowa – sprzedaż stacjonarna Obie mają swoje zalety i wady, a wybór zależy wyłącznie od Ciebie. Żeby jednak podjąć w pełni świadomą decyzję, musisz pomyśleć o wszystkich kwestiach związanych z wybraną ścieżką.

Sprzedaż internetowa

W XXI wieku zdecydowana większość ludzi posługuje się smartfonami, a po Internecie przemieszcza się w wolnych chwilach (czekając na przystanku, spędzając przerwę w pracy czy podróżując komunikacją). Z tego względu łatwiej jest prowadzić skuteczną sprzedaż. Zalety sprzedaży internetowej: – znacznie szersze grono odbiorców – możliwość starannego opisu przedmiotów i zrobienia zdjęć, które dodatkowo zachęcą do zakupu – pieniądze trafiają prosto na wskazane konto – duża oszczędność czasu Wady sprzedaży internetowej: – niektóre serwisy aukcyjne pobierają prowizję od sprzedaży – sprzedane przedmioty należy starannie zapakować i wysłać (najszybciej i najłatwiej jest za pomocą Paczkomatów InPostu) – niekiedy pojawia się konieczność promowania lub odświeżenia ogłoszeń, co zazwyczaj jest płatną opcją

Sprzedaż stacjonarna

Pomimo zmieniających się czasów, niektóre osoby wskazują na swojego rodzaju magię sprzedaży stacjonarnej. Możliwość opowiedzenia o swoich produktach i rozmowa na żywo z potencjalnymi klientami potrafią być przyjemne. Tutaj również są wady i zalety. Zalety sprzedaży stacjonarnej: – sprzedany przedmiot jest od razu odbierany przez klienta – płatność zazwyczaj przyjmowana jest w gotówce, co dla niektórych sprzedawców jest ważną kwestią – można poznać ciekawych ludzi i nawiązać nowe (czasem korzystne) znajomości Wady sprzedaży stacjonarnej: – konieczność dostarczania i uzupełniania asortymentu na miejscu – warunki pogodowe mogą być poważnym utrudnieniem – jeśli sprzedaż prowadzona jest dalej od domu, trzeba wziąć pod uwagę czas i koszty przejazdów – na miejscu prowadzonej sprzedaży trzeba być nieustannie obecnym

Sprzedaż rękodzieła przez Internet

Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż internetową, to w XXI wieku z łatwością wejdziesz na rynek. Poniżej wymienione zostały najskuteczniejsze metody i serwisy umożliwiające sprzedaż rękodzieła.

Sklepy i galerie internetowe

Jest to popularne rozwiązanie, z którego chętnie korzysta wiele osób. W Internecie znajdują się sklepy, w których można się zarejestrować, a następnie zacząć sprzedawać swoje rękodzieło. Ta opcja związana jest z prowizjami, ale z drugiej strony serwisy dbają o reklamę i stały przepływ klientów.

Facebook

Facebook oferuje możliwość zakładania i dołączania do grup. Wystarczy znaleźć odpowiednią grupę, aby na niej zacząć sprzedawać swoje rękodzieło. Nie jest to związane z żadnymi dodatkowymi opłatami. Problemem bywa tu fakt, że w takich miejscach zazwyczaj jest więcej sprzedawców niż klientów. Drugą opcją jest popularny Marketplace, który cieszy się większą popularnością i pozwala trafić do szerszego grona odbiorców.

Social media

Facebook jednak nie ogranicza się do grup, a social media nie ograniczają się do Facebooka. Są jeszcze serwisy takie jak Pinterest i Instagram. Możesz na nich zamieszczać zdjęcia, które zaprezentują tworzone przez Ciebie rękodzieło, a także prowadzić sprzedaż. W tym przypadku musisz zadbać o naprawdę starannie wykonane zdjęcia, ponieważ to głównie one przyciągają klientów.

Własny sklep internetowy

To rozwiązanie zazwyczaj przychodzi pierwsze na myśl, ale nie jest też najlepszym pomysłem – w każdym razie nie od razu. Ciężko jest się samodzielnie wypromować. Założenie własnego sklepu internetowego warto rozważyć dopiero po zdobyciu grona w miarę stałych klientów lub obserwatorów w Internecie.

Portale aukcyjne

W tym przypadku sprzedaż wiąże się z pewnymi kosztami. Najczęściej jest to prowizja oraz dodatkowo płatne możliwości, takie jak promowanie ogłoszeń, lepsze pozycjonowanie czy odświeżanie. Prowizja zazwyczaj wynosi od kilku do kilkunastu procent. Wśród najpopularniejszych serwisów aukcyjnych znajdują się: – Allegro – Morele – Empik Marketplace – Amazon – eBay Przy czym dwa ostatnie działają na rynku międzynarodowym.

Serwisy ogłoszeniowe

Tutaj początki mogą być zniechęcające. Możesz mieć jednak pewność, że kiedy pierwsze przedmioty znajdą już swojego odbiorcę, to z czasem będzie coraz lepiej. Klienci zaczną obserwować Twój profil, a reklama pantoflowa zrobi swoje. Wśród tego typu serwisów najpopularniejsze jest OLX oraz Gumtree. Ważne jeszcze jest, że na portalach ogłoszeniowych są opcje płatne (takie jak promowanie ogłoszeń), ale sprzedaż jest bezpłatna i nie trzeba płacić prowizji od sprzedaży.

Stacjonarna sprzedaż rękodzieła

Jeśli wybierzesz tę opcję sprzedaży swojego rękodzieła, to również możesz liczyć na kilka ciekawych możliwości.

Wyprzedaże garażowe

Coraz większą popularnością cieszą się wyprzedaże garażowe, które regularnie organizowane są w różnych częściach miasta. Dla przykładu:

– W Warszawie jedna z popularniejszych garażówek organizowana jest na Białołęce w Galerii Północnej

– W Gdańsku na Przymorzu jest duży targ, a w jego otoczeniu rozstawiają się prywatne osoby sprzedające swoje rzeczy

– W Lublinie na targu pod zamkiem wyprzedaż garażowa organizowana jest raz w tygodniu Zazwyczaj zapisanie się na wyprzedaż garażową wymaga wysłania internetowego zgłoszenia, a następnie zaakceptowania regulaminu i postępowania zgodnie z instrukcjami otrzymanymi od organizatorów. Udział w wyprzedażach garażowych przeważnie jest całkowicie darmowy.

Targi, kiermasze, jarmarki i inne wydarzenia

Jeśli chcesz poczuć magiczny klimat i jednocześnie rozstawić swoje stoisko z własnym rękodziełem, to jarmarki i kiermasze będą najlepszym rozwiązaniem. Można wybrać tematyczne wydarzenia albo bardziej ogólne. Jarmarki i kiermasze zazwyczaj organizowane są w okolicach Świąt Bożego Narodzenia lub latem (np. Jarmark Dominikański w Gdańsku). Z kolei tematyczne można podzielić (pobieżnie) na dwie grupy:

– Rekonstrukcyjne (organizowane np. w zamku Czersk, w Ogrodzieńcu czy na wyspie Wolin)

– Fantastyczne (jest to np. Falkon w Lublinie, Pyrkon w Poznaniu lub Zjava w Warszawie)

Każde takie wydarzenie przyciąga wiele osób, które potencjalnie mogą kupić Twoje piękne rękodzieło. Musisz mieć jednak na uwadze, że w przypadku kiermaszu, konwentów i targów wynajęcie stoiska jest płatne.

Antykwariaty i galerie sztuki

Teoretycznie jest to doskonałe rozwiązanie, ponieważ pozwala dotrzeć do szerokiego grona klientów i nie wymaga od Ciebie dużego zaangażowania. Niestety jest to tylko teoria. Praktyka prezentuje się nieco gorzej. Oddając swoje rękodzieło do galerii sztuki, musisz liczyć się z kilkoma smutnymi faktami: – nie masz kontroli nad tym, czy Twoje wyroby są promowane – Twoje rękodzieło może trafić w miejsca niewidoczne dla klientów – niektórzy sprzedawcy mają zawartą umowę z osobami sprzedającymi rękodzieło i pobierają prowizję od sprzedaży. W tym przypadku nie masz co liczyć na to, że Twoje produkty będą dobrze traktowane – nie masz kontroli nad bezpieczeństwem swojego rękodzieła (może być narażone na wilgoć, zanieczyszczenia, uszkodzenia)

Własny sklep stacjonarny

Marzenie wielu osób tworzących rękodzieło, a być może także Twoje. Jest to znakomity sposób, aby prowadzić sprzedaż stacjonarną, chociaż i tutaj nie brakuje kilku poważnych przeszkód. Przede wszystkim takie rozwiązanie wymaga znacznych nakładów finansowych (związanych głównie z wynajęciem lokalu). Miejsce przeznaczone na butik nie może być umiejscowione na obrzeżach miasta. Trzeba wyjść do klientów, a więc prowadzić sprzedaż w miejscach, gdzie przebywa dużo turystów lub mieszkańców miasta. Zazwyczaj jest to centrum lub galerie handlowe.

Sprzedaż rękodzieła

Jeśli chcesz sprzedawać rękodzieło, to nie ma na co czekać. Pozwól ludziom ujrzeć swoje piękne wyroby i spraw, aby stało się to Twoim codziennym zajęciem. Czemu nie zarabiać na czymś, co sprawia przyjemność? Wybierając drogę internetową, możesz zacząć już teraz. Zarejestrowanie się na wybranym portalu aukcyjnym lub ogłoszeniowym zajmuje kilka minut. Można się tym swobodnie zajmować w wolnych chwilach, po pracy, a nawet w przerwach. Sprzedaż stacjonarna wymaga więcej przygotować i ułożenia planu. Tutaj musisz się dobrze zastanowić nad strategią, ale z pewnością podejmiesz słuszną decyzję! Dopasuj miejsce sprzedaży do tematu swojego rękodzieła i nie poddawaj się. Początki bywają trudne, ale z czasem jest coraz łatwiej. Widząc, że ludziom podoba się Twoje rękodzieło i chętnie za nie płacą, od razu pozbędziesz się wszelkich wątpliwości! Możesz także rozważyć połączenie zalet sprzedaży internetowej i stacjonarnej. Jeśli Twoje rękodzieło jest dostępne na garażówkach, w butikach, własnym sklepie czy w galeriach sztuki, śmiało reklamuj te informacje w mediach społecznościowych. Rozchodząca się reklama ma realną szansę na zwiększenie ilości klientów.

Materiał partnera zewnętrznego

Tags from the story