Co powinieneś wiedzieć o pasku klinowym?

Pod maską samochodu
Paski klinowe są częścią, która narażona jest na mocną eksploatację. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Pasek klinowy to jeden z ważniejszych elementów silnika spalinowego. Jego zadaniem jest napędzanie poszczególnych elementów osprzętu. To dzięki niemu działają m.in. alternator, sprężarka klimatyzacji czy pompa wodna. Dowiedz się więcej o pasku klinowym, czym jest, jak o niego dbać i jak rozpoznać jego awarię. Zapraszamy do lektury!

Materiały i budowa paska klinowego

Pasek klinowy jest obecnie produkowany z połączenia gumy, metalu i tworzyw sztucznych. Nie zawsze jednak tak było. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wytwarzano je ze skóry, tkanin czy gumy pokrytej materiałem. Zazwyczaj ma on przekrój o kształcie litery V. Nie jest to jednak jedyny dozwolony kształt tego paska. Składa się on z czterech warstw i nie posiada zakończenia – fabrycznie tworzony jest na kształt pętli, dzięki czemu nie zaczepia się o części, po których się obraca.

Działanie pasków klinowych

Ten element przekładni pasowej jest odpowiedzialny za przenoszenie momentu obrotowego. Gdy zostaje on wytworzony przez koło pasowe, pasek może przetransportować go na inne części odbiorcze. Koła pasowe alternatora są wyprofilowane w ten sposób, by w ich rowki dokładnie wpasował się pasek klinowy. Dzięki czemu może on uzyskać odpowiednią przyczepność oraz wykorzystać powstające tarcie do przenoszenia energii. Obecnie tego typu paski klinowe występują w około 90% samochodów. Są również auta bez nich, czyli zyskujące na popularności hybrydy. W nich silnik pomocniczy jest równocześnie alternatorem i rozrusznikiem.

Napęd serpentynowy, obecnie stosowany, charakteryzuje się tym, że wystarczy jeden pas klinowy, by uruchomić wiele podzespołów. Najważniejszym działaniem pasków jest wprawienie w ruch alternatora, który z kolei zasila akumulator i dzięki temu cały samochód ma wystarczająco dużo energii do pracy. Ten sam element zapewnia sprawne działanie sprężarce układu klimatyzacji (kluczowej do jej prawidłowej pracy) oraz pompie cieczy chłodzącej i wspomagania hydraulicznego układu kierowniczego. Więcej o działaniu pasków napędowych dowiesz się z bloga motochemia.pl

Jak często wymieniać pasek klinowy?

Paski klinowe są częścią, która narażona jest na mocną eksploatację. Co za tym idzie, ich trwałość nie jest duża. Musimy dbać o to, by regularnie je wymieniać. Producenci deklarują, że prawidłowo założony i użytkowany pasek powinien bez trudu wytrzymać kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Zdecydowanie większą odpornością charakteryzują się paski wielorowkowe, które wymieniamy co ok. sto tysięcy kilometrów. W praktyce jednak może być zdecydowanie gorzej. Przede wszystkim paski klinowe bardzo często są uszkadzane już na etapie montażu. By tego uniknąć, nie próbujmy go wymieniać samodzielnie, a wybierzmy się do autoryzowanego lub zaufanego mechanika samochodowego. By omawiana część szybko się nie popsuła, powinna zostać zamontowana z odpowiednim naciągiem. Za luźne paski będą szybciej się psuły, hałasowały i łatwo podczas pracy mogą się zsunąć. Dlatego nie można podczas montażu używać zbyt wielkiej siły, złych narzędzi czy nie sprawdzić siły naciągania.

Sprawdź ofertę Motochemii w zakresie kompletnych zestawów paska klinowego wielorowkowego.

Pasek klinowy w samochodzie
Wymiana paska klinowego powinna odbyć się przede wszystkim zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Skąd wiedzieć, że czas na zmianę paska klinowego?

Wymiana paska klinowego powinna odbyć się przede wszystkim zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Ten zawsze podaje taką informację, podobnie jak producent samych części. Dotyczą one jednak aut stosunkowo młodych i w dobrym stanie. Jeśli posiadamy starszy samochód, zadbajmy o nieco częstsze wymiany paska. Dzięki temu możemy uniknąć awarii i pęknięcia paska podczas jazdy.

Warto wsłuchiwać się w pracę samochodu, ponieważ dźwięki przez niego wydawane podpowiedzą nam, że dzieje się coś złego. Paski klinowe najczęściej piszczą. Co to oznacza dla nas? Wśród przyczyn znajdziemy między innymi za mały poślizg – napięcie (wtedy trzeba sprawdzić, czy został prawidłowo naciągnięty). Takie dźwięki usłyszymy również, gdy ta część będzie miała kontakt z paliwem lub olejem lub gdy się po prostu zużył. Dlatego nie warto bagatelizować piszczenia, a skontaktować się z najbliższym warsztatem samochodowym.


Materiał partnera zewnętrznego