Czas pracy kierowcy jest ściśle regulowany przepisami – w czasie pandemii wprowadzono również nowe regulacje w tym zakresie.
Zasady dotyczące czasu pracy kierowców
Czas pracy kierowcy to kwestia, która regulowana jest przepisami prawa. Tak szczegółowe zasady mają chronić kierowców przed zbyt długą jazdą bez przerw – z jednej strony chodzi o ich zdrowie i bezpieczeństwo, z drugiej – także o bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Jak więc kształtują się te zasady ogólne? Tygodniowy czas pracy kierowcy nie może przekraczać 48 godzin (już z wliczonymi w to nadgodzinami). Co jeśli kierowca chce wydłużyć ten czas? W wyjątkowych sytuacjach może on wynosić 60 godzin, jednakże tylko wtedy, gdy tygodniowa średnia na przestrzeni czterech miesięcy wynosi maksymalnie 48 godzin.
Jak liczymy tydzień?
Zawsze od poniedziałku do niedzieli, a więc oznacza to, że jeśli kierowca zaczyna pracę we wtorek, poniedziałek będzie już zaliczał się do nowego tygodnia. Kierowca ma też prawo – i obowiązek – robienia sobie przerw. Po każdych sześciu dobach pracy musi mieć 45 godzin przerwy. Jeśli jednak kierowca woli odpoczywać krócej ale częściej, ma taką możliwość. Przerwę można podzielić, jednakże zsumowane okresy muszą wynosić w sumie 45 godzin, a jeden wypoczynek – nie mniej niż 24 godziny.
Dobowo zasady przedstawiają się następująco – w ciągu doby, kierowca może spędzić na jeździe maksymalnie 9 godzin. Najwyżej dwa razy w ciągu siedmiu dni można wydłużyć ten czas do 10 godzin. Nie może jednak jeździć bez przerwy – obowiązkowa jest przerwa co 4,5 godziny – musi ona trwać 45 minut. Taką przerwę można też rozbić na dwie krótsze, trwające odpowiednio – piętnaście minut i pół godziny, ważne jest jednak, aby nie jechać dłużej niż 4,5 godziny.
W nocy z kolei są dwie opcje – jeśli kierowca jeździ w tej porze, jego pracodawca zdecyduje czy będzie to 8 wybranych godzin między 21:00 a 8:00 czy cztery wybrane godziny między północą a siódmą rano.
Czas pracy kierowcy a pandemia
W związku z pandemią wprowadzono kilka nowych zasad, będących wyjątkami od standardowych regulacji. Czas pracy kierowcy w czasach pandemii koronawirusa uległ zmianie. Dzienny maksymalny czas pracy to 11 godzin, tygodniowy – 60 godzin. Jeśli zsumujemy czas jazdy w ciągu następujących po sobie dwóch tygodni, nie może on przekroczyć 96 godzin.
Wydłużono też czas jazdy bez przerwy do 5,5 godzin. Co jednak jeżeli z powodu korków kierowca nie jest w stanie zachować się zgodnie z zasadami? Ograniczenia w ruchu granicznym powodują niejednokrotnie, że nie ma możliwości zatrzymania się po upływie przepisowo określonego czasu. Tę sytuację przewiduje artykuł 12. z Rozporządzenia 561/2006.
Rozporządzenie 561/2006
Według wspomnianego dokumentu, kierowca pod koniec dozwolonego przepisami czasu jazdy powinien wykonać odpowiedni wydruk z tachografu, oznaczający brak możliwości zrobienia postoju w danym momencie. Jeśli sytuacja będzie się przedłużać, konieczne będą kolejne wydruki, potwierdzające zdarzenie. Ma to istotne znaczenie, bowiem taka dokumentacja pozwoli uniknąć konsekwencji prawnych grożących za niestosowanie się do przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Jeśli kierowca znajdzie się w takiej sytuacji, jest on obowiązany zatrzymać się na postój przy najbliższej okazji gdy będzie to możliwe, a także – bezpieczne dla niego.
Materiał partnera zewnętrznego