Czego nie robić z automatyczną skrzynią biegów?

Automatyczna skrzynia biegów w samochodzie
W nowoczesnych autach bardzo często stosowane są jednakże automatyczne skrzynie biegów mające elektroniczny selektor tryby jazdy | fot.: Materiał partnera zewnętrznego

Ilość aut mających automatyczną skrzynię biegów ciągle rośnie. Ma to swoje uzasadnienie. Zwykle jeździmy po mieście, w korkach – automat będzie w takich przypadkach wygodniejszy. Także na trasie automat sprawdzą się na ogół lepiej i nie męczy kierowcy.

Automatyczna skrzynia biegów to ciągle nowość dla wielu kierowców. Na temat dbania o manualną przekładnię wiemy całkiem sporo, ale jak jest z automatami? Na co trzeba zwracać uwagę, aby służyły nam bardzo długo? O tym poniżej.

Zmiana przełożenia na „N”

Wybieranie trybu ,,N” podczas jazdy to pierwsza rzecz, na którą powinno zwracać się uwagę podczas chwilowego postoju, albo w trakcie jazdy. Automat działa inaczej, aniżeli skrzynia manualna i tryb ,N” zamiast odciążyć przekładnię, dodatkowo ją obciąży.

Zbyt częste wybieranie pozycji ,,N” doprowadzi w końcu do powstania luzów na tak zwanych wielowypustach, które łączą ze sobą części przekładni – a to niestety skraca ich żywotność. Tyczy się to na ogół automatów mających sprzęgło hydrokinetyczne.

,,N” nie będzie także dobrym wyborem podczas zjazdów ze wzniesień. W takim trybie skrzynia nie będzie miała zapewnionego właściwego poziomu chłodzenia i może się zwyczajnie przegrzać.

Wybieranie trybu „P”?

Najgorszym pomysłem będzie jednakże wybranie tak zwanego trybu ,,P”, kiedy samochód pozostaje jeszcze w ruchu. W takim wypadku skrzynia może się po prostu zablokować na wybranym wcześniej biegu, a to doprowadzi albo do jej uszkodzenia, albo do całkowitego zniszczenia.

Lepiej uważać przy zmianie z trybu „D” na „R”

Nie wolno także wyłączyć silnika, gdy skrzynia biegów pracuje w trybie ,,R” albo ,,D”. Jeżeli zgasilibyśmy silnik w tejże pozycji, w środku skrzyni spadnie ciśnienie, w efekcie części, które jeszcze pracują nie zostaną odpowiednio nasmarowane. Takie postępowanie skróci również żywotność automatycznej skrzyni biegów.

To samo dotyczy wybrania biegu wstecznego podczas jazdy. Samochody mające automatyczne skrzynie biegów należy uprzednio zatrzymać, a później dopiero zmieniać ewentualnie kierunek jazdy. Zmiana na wsteczny bieg podczas jazdy może być przyczyną awarii – na części skrzyni przeniesione będą nazbyt duże siły.

W nowoczesnych autach bardzo często stosowane są jednakże automatyczne skrzynie biegów mające elektroniczny selektor tryby jazdy. Dzięki temu nie ma możliwości wybrania trybu ,,R”, ,,D” czy też ,,P” w nieodpowiednim momencie.

Gaz mylony z hamulcem

Brak sprzęgła może sprawiać, iż będziemy używać lewej nogi do hamowania, niemniej w czasie ruszania lepiej o tym zapomnieć. Można dzięki temu w efektowny sposób ,,spalić gumę”, niemniej jednak w tejże sytuacji olej w skrzyni biegów nagrzewa się w wyniku zmiany energii z silnika w ciepło. I w tym przypadku mogą wystąpić naprężenia, które doprowadzą do skrócenia żywotności skrzyni biegów.

Artykuł przygotowany przy współpracy z Auto Józefów zakładem specjalizującym się w naprawach automatycznych skrzyń biegów.


Materiał partnera zewnętrznego