Słyszysz charakterystyczne wycie kół podczas skręcania? Zobacz, czym może być spowodowane!

Przednie koło
Jeśli charakterystyczne dźwięki pojawiają się podczas skręcania w obie strony, możesz być niemal pewny, że przyczyną tego jest awaria pompy wspomagania. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Jeśli dobrze znasz swój samochód, znasz też wydawane przez niego podczas jazdy dźwięki. Każde odstępstwo od normy jest w tym przypadku powodem do niepokoju. Dowiedz się, o czym może świadczyć dźwięk wycia, czy też charakterystycznego buczenia, podczas skręcania kół.

Najczęstsza przyczyna – pompa wspomagania

Jeśli charakterystyczne dźwięki pojawiają się podczas skręcania w obie strony, możesz być niemal pewny, że przyczyną tego jest awaria pompy wspomagania. Jest ona głównym elementem hydraulicznego układu wspomagania kierownicy. Pracuje przez cały czas, niezależnie od tego, czy kierownica jest skręcana, czy nie.

Oprócz specyficznych dźwięków awaria pompy może objawiać się także „przycinaniem się” kierownicy, słabszym wspomaganiem czy głośną pracą pompy przy jeździe na wprost. Istotne jest niezwłoczne zdiagnozowanie usterki, ponieważ uszkodzona pompa może stać się przyczyną awarii pozostałych elementów układu wspomagania. Po potwierdzeniu uszkodzenia, pompę można wymienić lub poddać regeneracji.

Konserwacja pompy wspomagania

Wymiana pompy wspomagania wymaga odessania płynu ze zbiornika wyrównującego, odłączenia przewodów ciśnieniowych i zdjęcia paska napędowego. Po zdjęciu pompy wspomagania montuje się nową pompę i napełnia zbiornik świeżym płynem.

Regeneracja pompy wspomagania polega w pierwszej kolejności na ocenie stopnia przydatności poszczególnych elementów do dalszej eksploatacji po uprzednim starannym rozebraniu i umyciu. Wymieniane są elementy nienadające się do naprawy, a później także uszczelnienia, łożyska i zużyte tuleje. Po złożeniu pompa jest sprawdzana na stanowisku diagnostycznym pod kątem szczelności, ciśnienia i przepływu oleju na różnych prędkościach i temperaturach. Specjalistyczny serwis, który się tym zajmie, możesz znaleźć na stronie Motointegrator.

Inne przyczyny wycia

Jeśli wycie jest słyszalne cały czas lub tylko podczas skręcania w jedną stroną, źródło problemu prawdopodobnie leży w innych częściach samochodu. Uszkodzony może być np. przegub napędowy, łożyska, piast czy wąż od zbiornika wspomagania. Każda z tych awarii jest potencjalnie groźna, zarówno dla działania samochodu, jak i dla Twojego bezpieczeństwa. Dlatego też, jeśli tylko usłyszysz wydobywające się z samochodu nietypowe dźwięki, niezwłocznie udaj się do mechanika.


Materiał partnera zewnętrznego